Leestijd: 3 minuten

Zoals we weten staat innovatie en technologie nooit stil. Zeker niet in de wereld van applicaties. Ga maar eens na hoeveel je gemiddelde schermtijd is per dag. Tijdens deze uurtjes maak je waarschijnlijk continu gebruik van verschillende apps. Daarom blijven applicaties zich optimaliseren en komen er steeds meer handige features. Onze app ontwikkelaars weten ook precies welke innovaties belangrijk zijn om te delen en in de gaten te houden.

AI en Machine Learning in applicaties

AI en Machine Learning (ML) algoritmen worden steeds vaker gebruikt in mobiele apps om de gebruikerservaring te verbeteren. Met AI en ML creëer je een ware gepersonaliseerde ervaring op je applicatie. Met de groeiende populariteit en integraties zoals ChatGPT, en de mid-journey, verwachten we dat er meer AI-functies in mobiele apps zullen komen.

Een bekend voorbeeld van AI in mobiele apps is het gebruik van tijdbesparende chatbots voor klantenservice. Met geavanceerde AI kunnen ze vragen beantwoorden en aanbevelingen doen op basis van gebruikersvoorkeuren. Voor e-commerce en retail is dit bijvoorbeeld ook interessant, zo’n chatbot kan namelijk bijvoorbeeld gepersonaliseerde product aanbevelingen doen op basis van het verleden van een gebruiker.

Augmented Reality apps

Snapchat filters, je eigen Nike sneakers bouwen of je nieuwe meubel digitaal in je kamer projecteren. Augmented Reality (AR) technologie maakt het mogelijk voor gebruikers om te interacteren met digitale objecten in een echte wereld omgeving. Deze technologie wordt gebruikt op verschillende manieren. Denk aan virtueel passen van kleding, virtueel make-up op doen, interactieve museumexposities en meer.

Naarmate AR technologie toegankelijker en gebruiksvriendelijker wordt, verwachten we dat er steeds meer apps met AR features zullen gaan komen. AR kan een krachtig hulpmiddel zijn om de gebruikerservaring te verbeteren en een meer immersieve en interactieve ervaring te bieden.

Extra privacy en cybersecurity

Privacy en cybersecurity wordt steeds strenger, maar ook worden er steeds meer persoonlijke gegevens gedeeld via mobiele apps. Gebruikers raken dan ook steeds meer bewust van hun privacy. Daarom leggen app ontwikkelaars steeds meer de nadruk op een sterke cybersecurity en het beveiligen van persoonsgegevens.

Dit kan maatregelen bevatten zoals het implementeren van veilige authenticatiemethoden en het naleven van strikte gegevensbeschermingsbeleid. Het is hierbij belangrijk dat de app ontwikkelaars goed op de hoogte zijn van de wetten en regelgeving over privacy. Wij moeten transparant zijn over gegevensverzamelings- en gebruikspraktijken. Maar ook een duidelijk en gemakkelijk te begrijpen privacybeleid voor gebruikers bieden. Dit kan helpen bij het opbouwen van vertrouwen met gebruikers en ervoor zorgen dat ze zich zeker voelen over het delen van hun persoonlijke informatie met de app.

Gamification van apps voor loyale app gebruikers

Gamification is het gebruik van interactieve spel elementen in mobiele apps. Gamification kan een effectieve manier zijn om de gebruikersbetrokkenheid te verhogen en gewenste gedragingen aan te moedigen in je app. Ook Duolingo gebruikt dit om hun app gebruikers terug te laten komen. Door punten, badges, beloningen en andere spel elementen toe te voegen, kunnen ontwikkelaars gebruikers aanmoedigen om de app te blijven gebruiken. Gamification is ook een geweldige manier om je te onderscheiden van de markt. Het kan ook nog eens bijdragen aan een gevoel van gemeenschap en competitie. Dit maakt een app leuk en hierdoor komen mensen er steeds vaker terug.

Benieuwd welke nieuwe update, feature of trend jouw (toekomstige) app meer loyaliteit kan brengen of meer betrokkenheid creëert? Neem contact op met onze ervaren app ontwikkelaars. Wij houden de trends altijd goed in de gaten, zo houden we jou ook altijd up-to-date.

Geschreven door Jessica Henneman

Marketing / Account Manager

Als er iets geregeld moet worden dan heeft Jessica het al gedaan. Ze ziet geen detail over het hoofd en zorgt dat alles soepeltjes verlopen. Daarnaast is ze Egeniq’s marketingspecialist.

Gepubliceerd op: 3 februari 2023

Nieuwsbrief

App expert worden? Laat je e-mail achter.

nederlandse loterij en egeniq
pathe thuis en egeniq
rpo and egeniq
mvw en egeniq
rtl and egeniq