Leestijd: 3 minuten
Apple en Google liggen sinds augustus 2020 onder vuur. Reden hiervoor is het percentage dat developers moeten afstaan aan de beide techgiganten voor in-app aankopen en abonnementskosten. Ook voor de lopende rechtszaak met Epic Games over Third-party betalingssystemen binnen apps.
Aanleidingen
Er zijn meerdere oorzaken voor de recente verandering van de abonnementsprijzen. De twee voornaamste oorzaken zijn de klachten van Spotify en de rechtszaak met Epic Games en hun razend populaire spel Fortnite. Apple en Google hanteerden allebei een 30% ’belasting’ voor alle aankopen en abonnementen binnen een app.
Spotify diende in 2019 een klacht in bij de Europese Commissie tegen Apple voor hun Toenmalige abonnementskosten van 30%, kosten die Spotify wel moest betalen per abonnement. De klacht kwam tot stand omdat Apple deze kosten niet verrekende voor hun eigen muziek platform (Apple music). Dit gaf Apple een oneerlijk voordeel tegenover de rest. Deze zaak kan voor Apple resulteren in een boete van 10% van hun jaaropbrengst.
Epic Games probeerde deze 30% te omzeilen door middel van een update voor hun spel Fortnite. Na deze update konden gebruikers direct bij Epic zelf aankopen doen. Dit was voordeliger voor zowel de klant (want de prijzen waren lager) als voor Epic, die niets hoefde af te staan. Na deze update werd het populaire spel meteen van de Play Store en appstore verwijderd. Epic antwoordde hierop met een rechtszaak tegen de guidelines en vooral tegen de 30% die apps moeten betalen per transactie.
Resultaat van de klachten
Het meest impactvolle resultaat van deze klachten is dat Apple en Google nu beiden hun abonnementskosten hebben gehalveerd van 30% naar 15%. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat dit alleen geldt voor de eerste miljoen euro die een app verdient. Dus zodra je deze grens overschrijdt, moet je weer 30% afstaan. Maar zodra je weer onder deze lijn zit, heb je weer opnieuw recht op de verlaagde prijs van 15%.
Een andere regel waar nu over gepraat wordt, is dat de techgiganten alternatieve betalingsmethodes moeten toelaten op hun platformen. Dit kan als gevolg hebben dat developers de abonnementskosten totaal kunnen omzeilen.
Wat betekent dit voor bestaande en nieuwe apps?
Bedrijven met al een bestaande app zouden nu hun abonnementskosten met 15% kunnen verlagen. Dit is voor hun gebruikers voordelig en zijn daardoor sneller geneigd om aankopen te maken, zoals bijvoorbeeld een pro versie. Voor nieuwe apps betekent dit dat zij meteen in dit nieuwe milieu komen waar zij minder hoeven af te staan aan de Apple en Google voor hun abonnementskosten. Dus dit is het perfecte moment te investeren in een app voor je bedrijf. Vraag direct een offerte aan.